leczenie nadwagi lublin

Nadwaga i oty艂o艣膰. Dlaczego zim膮 przybieramy na wadze?

Minusowe temperatury, mo偶e nawet 艣nieg za oknem, to w okresie jesienno-zimowym standard. Niestety w贸wczas nie jest tylko 艂atwiej zmarzn膮膰, ale r贸wnie偶 z艂apa膰 ZB臉DNE KILOGRAMY.
Nie na r臋k臋 ci to, wi臋c zastanawiasz si臋 co je艣膰 偶eby nie przyty膰?
W 艣wiecie marze艅 jesz to na co masz ochot臋, unikasz nadmiernego pocenia si臋 i trudu trening贸w, mimo to twoja nienaganna figura zachwyca. W realu jednak nie da si臋 oszuka膰 praw fizyki, a dok艂adniej m贸wi膮c nadmiar energii wytworzony podczas posi艂k贸w musi si臋 gdzie艣 ulokowa膰. Je艣li nie spo偶ytkujesz jej w ruchu to od艂o偶y si臋 na tzw. gorsze czasy w 鈥瀔ochanym cia艂ku鈥- w boczkach, brzuchu czy pupie!

Pytamy zatem i odpowiadamy Dlaczego tak si臋 dzieje, 偶e wraz z nastaniem ch艂odniejszej pory roku szybciej przybieramy na wadze? I w jaki spos贸b schudn膮膰?

Hormony szcz臋艣cia – dlaczego tyj臋?

Najwa偶niejszymi hormonami, kt贸re decyduj膮 o zmianie masy cia艂a s膮 serotonina i melatonina. W okresie jesienno-zimowym, kiedy dzie艅 si臋 skraca, jest pochmurno, ch艂odno, poziom serotoniny spada. Ch艂贸d, a co za tym idzie mniejsza aktywno艣膰 fizyczna, s艂absze nat臋偶enie 艣wiat艂a s艂onecznego, powoduj膮, 偶e tw贸j organizm zmienia wydzielanie hormon贸w i neuroprzeka藕nik贸w kluczowych dla twojego samopoczucia.
Jednym z objaw贸w zmniejszenia wydzielania hormonu szcz臋艣cia, czyli serotoniny jest obni偶enie nastroju oraz zwi臋kszenie apetytu. Z ochot膮 si臋gasz wi臋c po przek膮ski, zw艂aszcza s艂odycze, kt贸re zjadane w nadmiarze powoduj膮 nadwy偶ki energetyczne. O ile u osoby, kt贸rej masa cia艂a jest w normie, chwilowe zwi臋kszenie apetytu nie b臋dzie powodowa艂o powa偶nej nadwagi, o tyle u os贸b, kt贸re ju偶 zmagaj膮 si臋 z nadwag膮, mog膮 szybko przekroczy膰 granic臋, kt贸ra oddziela nadwag臋 od oty艂o艣ci.

Drugi hormon – melatonina ma podobny wp艂yw na prac臋 organizmu jesieni膮 i zim膮. Jej produkcja jest bezpo艣rednio zwi膮zana z ilo艣ci膮 s艂o艅ca i ekspozycj膮 sk贸ry na promienie s艂oneczne. Poziom melatoniny zmienia si臋 r贸wnie偶 w okresie dobowym 鈥 wzrasta, gdy robi si臋 ciemno, maleje rano. Ilo艣膰 melatoniny w organizmie ma r贸wnie偶 wp艂yw na nasz apetyt. Je艣li jest on wysoki, czujesz si臋 g艂odny, masz ochot臋 na zjedzenie czego艣 mi臋dzy posi艂kami.

Witamina D, a tycie

Ma艂o kto wie, 偶e poziom witaminy D ma sw贸j wk艂ad w procesie odk艂adania si臋 tkanki t艂uszczowej. Istnieje coraz wi臋cej doniesie艅 na temat zale偶no艣ci mi臋dzy witamin膮 D, a problemem z nadmiern膮 mas膮 cia艂a. Przeprowadzone dot膮d badania wskazywa艂y, 偶e u os贸b z oty艂o艣ci膮 wyst臋puje niedob贸r witaminy D. Najnowsze badanie przeprowadzone we W艂oszech tak偶e wskazuje, 偶e osoby ze zbyt ma艂膮 zawarto艣ci膮 witaminy D w organizmie s膮 nara偶one na oty艂o艣膰 oraz powi膮zane z ni膮 komplikacje zdrowotne jak cukrzyca typu II.

Czemu nie mog臋 schudn膮膰?

Utrzymanie prawid艂owej masy cia艂a przy obni偶onej aktywno艣ci fizycznej zawsze jest utrudnione. O ile wiosn膮 i latem cieszysz si臋 偶yciem i jeste艣 pe艂en wigoru, o tyle zim膮 widok za oknem zniech臋ca nas do ruchu na powietrzu. Zamiast spaceru, wybierasz samoch贸d albo komunikacj臋 miejsk膮, nie masz ochoty na zaj臋cia sportowe, d艂ugie wieczory sp臋dzasz na kanapie z ksi膮偶k膮 lub przed telewizorem. Niespalone przez wysi艂ek kalorie zmieniaj膮 si臋 w tkank臋 t艂uszczow膮 i w ten spos贸b pojawiaj膮 si臋 nadprogramowe kilogramy.

Odchudzanie a psychika

Okres jesienno-zimowy oceniany jest jako czas najbardziej sprzyjaj膮cy depresjom sezonowym. Jest to stan, w kt贸rym mo偶esz odczuwa膰 przygn臋bienie, zm臋czenie, wewn臋trzny smutek. I jest to zupe艂nie naturalne! Mo偶e to r贸wnie偶 mie膰 wp艂yw na zwi臋kszenie apetytu. Pewnie nie raz spotka艂e艣 si臋 z okre艣leniem, 偶e 鈥瀦ajadamy smutki鈥. Apetyt ukierunkowany jest g艂贸wnie na s艂odycze i w臋glowodany. Jak wida膰 wiele czynnik贸w sk艂ada si臋 na problem przybierania na wadze w okresie zimowym. Wszystko jednak zale偶y od twojego podej艣cia. Masz wp艂yw na to, co jesz, ile czasu sp臋dzasz na 艣wie偶ym powietrzu, czy jeste艣 aktywny fizycznie.

Przyda ci si臋 kilka porad, jak unikn膮膰 zimowego przybierania na wadze:

  1. Przeanalizuj sw贸j jad艂ospis i zastan贸w si臋 dlaczego si臋gasz po kolejn膮 porcj臋 ulubionego dania, przek膮ski.
  2. Postaw na zdrowe zamienniki tucz膮cych przek膮sek. Dieta bogata w naturalne witaminy, minera艂y oraz naturalne antyoksydanty wp艂ywa nie tylko na lepsze funkcjonowanie organizmu, ale tak偶e poprawia samopoczucie i zwi臋ksza wydzielanie neuroprzeka藕nik贸w, kt贸re odpowiadaj膮 za dobry nastr贸j.
  3. Je艣li trzeba zmu艣 si臋 do aktywno艣ci fizycznej. Codzienny spacer, niezale偶nie od pogody, poprawia odporno艣膰 organizmu, dotlenia oraz wp艂ywa na wydzielanie hormon贸w szcz臋艣cia, wi臋c doskonale pomaga w radzeniu sobie ze sprzyjaj膮c膮 podjadaniu jesienn膮 i zimow膮 chandr膮.
  4. Je偶eli zauwa偶ysz u siebie tendencj臋 do zajadania emocji oraz zabijania wolnego czasu jedzeniem, skonsultuj si臋 ze specjalist膮. Obecnie coraz cz臋艣ciej w terapii nadwagi i oty艂o艣ci stosuje si臋 jednoczesne leczenie dietetyczne oraz psychologiczne.