Nadwaga i otyłość. Dlaczego zimą przybieramy na wadze? - LUXMED

Nadwaga i otyłość. Dlaczego zimą przybieramy na wadze?

Minusowe temperatury, może nawet śnieg za oknem, to w okresie jesienno-zimowym standard. Niestety wówczas nie jest tylko łatwiej zmarznąć, ale również złapać ZBĘDNE KILOGRAMY.
Nie na rękę ci to, więc zastanawiasz się co jeść żeby nie przytyć?
W świecie marzeń jesz to na co masz ochotę, unikasz nadmiernego pocenia się i trudu treningów, mimo to twoja nienaganna figura zachwyca. W realu jednak nie da się oszukać praw fizyki, a dokładniej mówiąc nadmiar energii wytworzony podczas posiłków musi się gdzieś ulokować. Jeśli nie spożytkujesz jej w ruchu to odłoży się na tzw. gorsze czasy w „kochanym ciałku”- w boczkach, brzuchu czy pupie!

Pytamy zatem i odpowiadamy Dlaczego tak się dzieje, że wraz z nastaniem chłodniejszej pory roku szybciej przybieramy na wadze? I w jaki sposób schudnąć?

Hormony szczęścia – dlaczego tyję?

Najważniejszymi hormonami, które decydują o zmianie masy ciała są serotonina i melatonina. W okresie jesienno-zimowym, kiedy dzień się skraca, jest pochmurno, chłodno, poziom serotoniny spada. Chłód, a co za tym idzie mniejsza aktywność fizyczna, słabsze natężenie światła słonecznego, powodują, że twój organizm zmienia wydzielanie hormonów i neuroprzekaźników kluczowych dla twojego samopoczucia.
Jednym z objawów zmniejszenia wydzielania hormonu szczęścia, czyli serotoniny jest obniżenie nastroju oraz zwiększenie apetytu. Z ochotą sięgasz więc po przekąski, zwłaszcza słodycze, które zjadane w nadmiarze powodują nadwyżki energetyczne. O ile u osoby, której masa ciała jest w normie, chwilowe zwiększenie apetytu nie będzie powodowało poważnej nadwagi, o tyle u osób, które już zmagają się z nadwagą, mogą szybko przekroczyć granicę, która oddziela nadwagę od otyłości.

Drugi hormon – melatonina ma podobny wpływ na pracę organizmu jesienią i zimą. Jej produkcja jest bezpośrednio związana z ilością słońca i ekspozycją skóry na promienie słoneczne. Poziom melatoniny zmienia się również w okresie dobowym – wzrasta, gdy robi się ciemno, maleje rano. Ilość melatoniny w organizmie ma również wpływ na nasz apetyt. Jeśli jest on wysoki, czujesz się głodny, masz ochotę na zjedzenie czegoś między posiłkami.

Witamina D, a tycie

Mało kto wie, że poziom witaminy D ma swój wkład w procesie odkładania się tkanki tłuszczowej. Istnieje coraz więcej doniesień na temat zależności między witaminą D, a problemem z nadmierną masą ciała. Przeprowadzone dotąd badania wskazywały, że u osób z otyłością występuje niedobór witaminy D. Najnowsze badanie przeprowadzone we Włoszech także wskazuje, że osoby ze zbyt małą zawartością witaminy D w organizmie są narażone na otyłość oraz powiązane z nią komplikacje zdrowotne jak cukrzyca typu II.

Czemu nie mogę schudnąć?

Utrzymanie prawidłowej masy ciała przy obniżonej aktywności fizycznej zawsze jest utrudnione. O ile wiosną i latem cieszysz się życiem i jesteś pełen wigoru, o tyle zimą widok za oknem zniechęca nas do ruchu na powietrzu. Zamiast spaceru, wybierasz samochód albo komunikację miejską, nie masz ochoty na zajęcia sportowe, długie wieczory spędzasz na kanapie z książką lub przed telewizorem. Niespalone przez wysiłek kalorie zmieniają się w tkankę tłuszczową i w ten sposób pojawiają się nadprogramowe kilogramy.

Odchudzanie a psychika

Okres jesienno-zimowy oceniany jest jako czas najbardziej sprzyjający depresjom sezonowym. Jest to stan, w którym możesz odczuwać przygnębienie, zmęczenie, wewnętrzny smutek. I jest to zupełnie naturalne! Może to również mieć wpływ na zwiększenie apetytu. Pewnie nie raz spotkałeś się z określeniem, że „zajadamy smutki”. Apetyt ukierunkowany jest głównie na słodycze i węglowodany. Jak widać wiele czynników składa się na problem przybierania na wadze w okresie zimowym. Wszystko jednak zależy od twojego podejścia. Masz wpływ na to, co jesz, ile czasu spędzasz na świeżym powietrzu, czy jesteś aktywny fizycznie.

Przyda ci się kilka porad, jak uniknąć zimowego przybierania na wadze:

  1. Przeanalizuj swój jadłospis i zastanów się dlaczego sięgasz po kolejną porcję ulubionego dania, przekąski.
  2. Postaw na zdrowe zamienniki tuczących przekąsek. Dieta bogata w naturalne witaminy, minerały oraz naturalne antyoksydanty wpływa nie tylko na lepsze funkcjonowanie organizmu, ale także poprawia samopoczucie i zwiększa wydzielanie neuroprzekaźników, które odpowiadają za dobry nastrój.
  3. Jeśli trzeba zmuś się do aktywności fizycznej. Codzienny spacer, niezależnie od pogody, poprawia odporność organizmu, dotlenia oraz wpływa na wydzielanie hormonów szczęścia, więc doskonale pomaga w radzeniu sobie ze sprzyjającą podjadaniu jesienną i zimową chandrą.
  4. Jeżeli zauważysz u siebie tendencję do zajadania emocji oraz zabijania wolnego czasu jedzeniem, skonsultuj się ze specjalistą. Obecnie coraz częściej w terapii nadwagi i otyłości stosuje się jednoczesne leczenie dietetyczne oraz psychologiczne.