Menu bobasa - ABC żywienia w czasie ciąży - Centrum Medyczne Luxmed

Menu bobasa – ABC żywienia w czasie ciąży

Ciąża to niesamowity czas nie tylko dla przyszłej mamy, ale również dla jej organizmu. Potrzebuje on przede wszystkim większej ilości energii i składników odżywczych. O tym, po jakie produkty sięgać, a jakich unikać opowiada nasza dietetyk mgr Natalia Parulska.

Nie za dwoje, ale dla dwojga

Podstawowe zasady diety w ciąży nie różnią się zbytnio od reguł racjonalnego odżywiania. Przyszła mama powinna wybierać jak najmniej przetworzone produkty ze wszystkich grup – chude mięso, ryby, produkty mleczne, jajka, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, niedosładzane płatki, ryż, pełnoziarnisty makaron, dobrej jakości pieczywo na zakwasie), warzywa i owoce. Ciąża wiąże się ze zwiększonym wydatkiem energetycznym. W pierwszym trymestrze jest on praktycznie nieistotny, natomiast w II trymestrze wartość energetyczna całodziennego jadłospisu powinna wzrosnąć o około 350 kcal, zaś w III trymestrze o niemal 500 kcal. W przybliżeniu można określić to w ten sposób, że w II trymestrze kobieta powinna zjadać dziennie dodatkowo tyle co na śniadanie, zaś w III tyle co na obiad (przy założeniu racjonalnego sposobu odżywiania się). Jedzenie za dwoje nie wpłynie z pewnością na lepsze odżywienie maleństwa. Zdecydowanie istotniejsza jest jakość spożywanego pokarmu w czasie ciąży.

Ważne prawidłowe przyrosty masy ciała

Przyrost masy ciała w ciąży jest konieczny do jej prawidłowego rozwoju. Z czego to wynika? Kształtuje się nowy organizm, który pod koniec ciąży będzie ważył około 3,5 kg, macica 1 kg, łożysko 0,8 kg, płyn owodniowy 1,2 kg, o około 0,5 kg wzrośnie masa piersi, o 1,5 kg zwiększy się objętość osocza, natomiast 1,5 kg będzie stanowić woda zatrzymana w organizmie. W sumie daje to około 10 kg, pozostałe kilogramy stanowić będzie tkanka tłuszczowa. Kobiety zwiększające masę ciała o 30 kg w czasie ciąży gromadzą przede wszystkim zapas tłuszczu. Ilość kilogramów o jaką kobieta powinna zwiększyć swoją masę ciała zależy od tego, ile ważyła przed zajściem w ciążę. Poniżej znajduje się wzór na BMI (Body Mass Index, wskaźnik masy ciała), na którego podstawie można oszacować pożądany przyrost masy ciała.

BMI (Body Mass Index, wskaźnik masy ciała)

Higiena i bezpieczeństwo żywności w czasie ciąży

W ciąży należy zwracać na nią szczególną uwagę. Zebrałam w punktach to czego powinno się bezwzględnie unikać oraz w jakich kwestiach należy skonsultować się z lekarzem. 

  • Bezwzględnie należy unikać: surowego mięsa np. tatar, surowych lub niedogotowanych ryb i owoców morza np. sushi, niedogotowanych i surowych jaj (np. domowy majonez, kogel-mogel, tiramisu), niepasteryzowanego mleka i przetworów, żywności z niepewnego źródła (fastfood, wędliny domowe obrobione w zbyt niskich temperaturach, żywność ekologiczna np. miękkie sery z niepasteryzowanego mleka), gotowych produktów garmażeryjnych, nieumytych owoców i warzyw, surowych kiełków.
  • Temperatura w lodówce powinna być ustawiona na niską (poniżej 4ᵒ C), łatwo psująca się żywność, np. wędliny nie powinna być w niej przechowywana dłużej niż 4 dni, lodówkę należy myć regularnie np. 1 raz w tygodniu przed włożeniem większych zakupów aby uniknąć rozwoju bakterii, grzybów i pleśni. Szczególnie dokładnie należy myć deski do krojenia, noże, blaty mające kontakt z surowym mięsem oraz dłonie po kontakcie z surowym mięsem lub jajkami.
  • Alkohol w ciąży jest zabroniony pod każdą postacią, należy również unikać kofeiny – kawy, mocnych herbat, coca coli, napojów energetycznych.
  • Spożycie ziół (np. herbatek ziołowych) również należy konsultować z lekarzem prowadzącym ciążę.
  • Należy unikać dosładzanych napojów, wód smakowych, potraw wędzonych, wątróbki, ryb o najwyższym stopniu zanieczyszczenia (łosoś i śledź bałtycki, rekin, miecznik, makrela, tuńczyk), żywności typu fast food, zup i sosów w proszku, kostek rosołowych, produktów garmażeryjnych, chipsów, krakersów, herbatników, wafelków, wyrobów czekoladopodobnych, słodzików.

Do syta, nie zawsze znaczy sycąco dla organizmu – należy o tym pamiętać, nie tylko będąc w ciąży. Jeśli przyszła mama dostarczy organizmowi odpowiednią ilości składników odżywczych w diecie, to również dostarczy je swojemu dziecku. Wiedzę na temat żywienia mamy i maluszka warto czerpać tylko z pewnych źródeł oraz korzystać z wiedzy dobrego dietetyka i cieszyć się tym wspaniałym czasem jakim jest macierzyństwo.